Beslutet från Postnord drabbar småföretag och landsbygdsregioner negativt
Vår svenska tradition betonar att postservice är en grundläggande tjänst tillgänglig för alla, oavsett deras geografiska placering i landet.
Det är därför med tungt hjärta vi observerar att Postnord, som har ensamrätt på spårbara småförsändelser med varubrev, har gjort ett val som skadar småföretag och konsumenter i områden utanför storstäderna.
Misslyckandet med Postnords varubrev.
Postnord har tagit beslutet att enbart tillåta avlämning av varubrev på postkontor, vilka är placerade i stadsområden.
Annons presenteras genom bilden.Klicka på annonsbilden för att beställa.
Detta medför att de företag som handlar med små och lätta produkter nu måste använda sig av mer kostsamma paketleveranser för att tillhandahålla spårning för sina kunder.
Detta är ett beslut som inte endast höjer utgifterna för företagen, men också för konsumenterna.
Detta är inte bara en fråga om ökade kostnader.
Det är en fråga om den grundläggande rättigheten att alla medborgare bör ha likvärdig tillgång till postservice.
Landsbygden, som redan kämpar med otillräckliga tjänster, utsätts åter för en orättvis situation.
Småföretag som är beroende av att skicka varor på ett kostnadseffektivt och spårbart sätt upplever detta som en svår stöt.
De måste nu välja mellan att själva stå för de ökade kostnaderna eller att överföra dem på sina kunder.
Ingen av dessa alternativ är hållbara på lång sikt och kan leda till minskad konkurrenskraft för svenska företag.
Det berör också frågan om rättvisa.
Som ett företag under statligt ägarskap borde Postnord handla till förmån för allmänheten.
Det strider mot denna princip att försvåra tillgången till grundläggande posttjänster för en betydande del av befolkningen.
Alla delar av Sverige förtjänar att ha likvärdiga förutsättningar för handel och kommunikation.
Det märkliga är att Postnord redan har ett nätverk av paketutlämningsställen som skulle kunna ta emot varubrev, bara de fick instruktioner.